Meulebekestraat 38 | 8770 Ingelmunster | 051 30 26 23

Speelplaatswerking

Hier zijn we allemaal vrienden en spelen we met elkaar.

Pesten, onbeleefd gedrag wordt niet toegelaten.

Op onze school leren we op een respectvolle manier om te gaan en te praten met elkaar. Hiervoor gebruiken we de opvoedingspiramide.

Zowel het kleuter als het lager organiseert verschillende activiteiten tijdens de speelplaatswerking

De speelplaatsen zijn ingedeeld in verschillende zones.

Kleuter:           de speeltoestellen worden afwisselend gebruikt

Lager:             speelplaats 1e graad + 2e graad

speelplaats 3e graad

Elke klas heeft zijn speelgoedkoffer om het leuk en fijn te maken op de speelplaats. In samenspraak met de leerkracht worden leuke spelen gezocht om in de koffer te steken.

Kleuter: fietsen met de fietsjes, spelen met de ballen, tekenen op de speelplaats, muziek op de speelplaats….

Lager: maandag en vrijdag in het bos spelen, voetballen, basketten, spelen met de speelgoedkoffers, muziek op de speelplaats,…

Ook bij regenweer worden activiteiten voorzien binnen.

Kleuter: speelkoffers, spelletjes spelen,…

Lager: elke klas heeft zijn eigen binnenspeelkoffer, lezen,..

 

De GOUDEN regels in het WONDERBOS 

  1. Hand in hand oké. Slaan, schoppen en duwen daar doen we niet aan mee!

Uitleg: We spelen op school samen; slaan, schoppen, duwen en dit bij een ander terugdoen, accepteren we niet.

  1. Spullen van jou, spullen van mij, zorg ervoor dan blijven we blij!

Uitleg: Deze regel gebruiken we om kinderen te leren zorgvuldig met spullen van zichzelf /de ander om te gaan.

  1. Lachen is fijn, uitlachen doet pijn!

Uitleg: We lachen samen en een ander uitlachen doen we niet.

  1. Zegt een ander even iets, zeg jij dan even niets!

Uitleg: Als iemand iets lelijks tegen je zegt, reageer dan even niet. Als iemand anders iets vertelt, praat er dan niet doorheen. Bovendien leren kinderen met deze regel eerst even na te denken, voordat ze reageren op wat gezegd is.

  1. Kan je het even niet alleen, dan zijn er anderen om je heen!

Uitleg: Hiermee leren kinderen dat ze hulp mogen vragen als ze ergens alleen niet uitkomen. Ook doet het een beroep op kinderen om te zien dat een ander soms een handje geholpen kan worden, ook al vraagt hij/zij er niet zelf om. Hulp kun je immers ook aanbieden.

  1. Bij het spelen binnen of buiten, mag ik niemand uitsluiten!

Uitleg: Leerlingen leren samen te leven in de kleine schoolsamenleving. Op eigen benen staan is goed, maar alleen staan is soms heel pijnlijk. Een kind mag zijn/haar eigen grenzen aangeven.

  1. Schelden en vloeken dat doen we niet, ook als de leerkracht het niet ziet!

Uitleg: We schelden en vloeken niet in en om de school.